Thankyou readers

Sunday, December 22, 2013

Muzium Padi Kedah

//Assalamualaikum and hello guys\\

Sesungguhnya aku adalah seorang pelajar sekolah jadi memang tak lari daripada rombongan. Adat budak sekolah. Dalam setahun mesti ada rombongan ke sana ke sini. Begitu juga dengan aku si budak sekolah. After trial STPM Semester 1, ustaz aku yang pemurah dan penyayang serta pelawak walaupun pengarut telah membawa a few of my classmates and I pergi nun negeri utaghaaa sana. Aku memang agak jakun sikit kalau ade trip sana and sini. 

Almaklum, aku ni bukan seorang kaki jalan yang keliling dari utara ke selatan pusing ke timur terlajak ke barat. Family aku lebih selesa di rumah and sememangnya tak suka berkelah, bersiar-siar mahupun bershopping tatkala cuti sekolah menjelang so aku pun terpaksa akur dengan pendirian ibu bapa kakak dan abang aku. 

Aku paling suka bila dapat join trip dengan kawankawan. Enjoy gilaaa. Memang aku takkan lepaskan peluang kalau ada trip sekelas. So, cause of that aku join trip ke negeri utaghaaa ni. Nak kumpul banyak banyak banyak kenangan dengan classmates. hehe. So, kami pun pergi ke Kedah Darul Aman yang nampak memang penuh keamanan dan kedamaian. So, kami pun pergi ke Muzium Padi yang banyak padi. eh ? heehee.

Nama pun muzium padi, mestilah all about paddy right?  Korang nampak tak apa yang aku nampak? 
Beras Paparean ! Selama ni aku dok makan nasi memanjang, taktau lah pulak yang beras ada sekecil begini. Cetek sungguh pengetahuan aku. Paparean adalah salah satu jenis beras yang terdapat di dunia ni tau. Banyak lagi beras yang memunyai kepelbagaian bentuk, rupa dan warna. Subhanallah indah ciptaanNYA.

Cantik kan pemandangan kat belakang tu? Nampak real kan kan kan? Korang tau tak, actually background tu fake belaka. Lukisan semata-mata tau. Betapa kreatif nyaaaa pelukis-pelukis tersebut buat lukisan yang sememangnya tampak real. Teruja dan tergoda sungguh aku. Mereka sungguh berbakat. Bakat mereka pula hanyalah pinjaman dariNYA.
''Cik Keghhhhhbauuuuu, your 'tanduk' is very very very smart! Can I borrow your 'tanduk'?''

Hello, I petani berjayaaaa gilaaa. Baju tu turun temurun atok nenek I. Terkantoi lengan sudah singkat. -,- Satu-satunya baju pusaka atok nenek. Haha.

Before balik. I love uolls~ 

Selamat tinggal negeri Jelapang Padi. Nanti aku datang lagi bawa suami and anak-anak pulak tau! Erk ? Perancangan awal ececeh. 

KataKata tulus ikhlas daripada AisyahAzman ::
Kawankawan sekalian, lepas ni kalau makan nasi jangan tak habis tau.
Kesian nasi tu. Menangis nasi tu tau. 
Ingatlah betapa sukarnya zaman atok nenek moyang kita bertungkus-lumus mengusahakan padi untuk menghasilkan beras dan ditanak menjadi nasi gara-gara ingin memberi kekenyangan kepada kita si cucu cicit mereka. eh eh eh ? hehe. 
Sebutir nasi bagaikan setitik peluh petani. phewwww~

With Love,
AisyahAzman





















No comments:

Post a Comment

komen sini thanks dearies:)